بهترین فروشگاه‌های اینترنتی کدامند؟ فروشگاه‌های اینترنتی برای عالی بودن چه ویژگی‌هایی را باید داشته باشند؟
این‌ها سوالاتی هستند که هم دیجیتال مارکترهای با تجربه و هم تازه کاران این حوزه هنوز به پاسخی قطعی برای آن‌ها نرسیده‌اند.
موفقیت در انواع کسب و کارهایی که در حوزه تجارت الکترونیکی قرار می‌گیرند به طور مستقیم با رضایت کاربران مرتبط است. تجربه کاربری فوق‌العاده یا سایتی کاربر پسند دقیقاً همان نکته ارزشمندی است که باعث رشد و یا شکست در یک بیزینس آنلاین می‌شود و باید در طراحی فروشگاه اینترنتی از ابتدا مد نظر قرار داد.
پاسخ این سوال که چه ویژگی‌هایی باعث می‌شود که یک فروشگاه اینترنتی به موفقیت دست پیدا کرده و به فروش بالایی برسد درواقع بسیار مفصل است اما، ما در اینجا 8 ویژگی مهم و کاربردی را که باعث رشد و بهبود تجربه کاربری و در نتیجه موفقیت کسب و کار می‌شود را شرح داده‌ایم:
  1. مسیر ثبت و پرداخت صورت حساب

نمادها و نشان‌هایی وجود دارند که برای جلب اعتماد کاربر باید در سایت خود قرار دهید، نماد اعتماد الکترونیک و نماد ساماندهی از جمله نشان‌هایی هستند که باید در سایت خود درج نمایید.
کسی دوست ندارد وقتی وارد یک سایت فروشگاهی می‌شود همش در حال پر کردن فرم باشد؛ مشتری باید تنها در زمینه‌های ضروری اطلاعات خود را وارد سایت کند، کاربران سایتی را می‌پسندند که تنها به موارد ضروری در فرم ثبت‌نامی خود مثل نام، نام خانوادگی، محل سکونت و اطلاعات حساب بانکی برای پرداخت صورت حساب بسنده نمایند. اگر واقعاً به اطلاعات بیشتری احتیاج دارید بهتر است از سوالات چند گزینه‌ای استفاده کنید که در وقت کاربر هم صرفه‌جویی شود.
مسیری که کاربر برای تکمیل سفارش خود طی می‌کند باید عاری از عوامل پرت کننده حواس باشد. هر نوع لینک و تصویری که باعث منحرف شدن کاربر شود می‌تواند احتمال تکمیل فرآیند خرید توسط کاربر را نابود کند، به این شکل ما با دست خودمان مشتری هدف را از دست خواهیم داد.
درگاه‌های پرداخت از مهم‌ترین بخش‌ها در فروشگاه‌های اینترنتی هستند، درگاه پرداختی که کند باشد و یا طرحی عجیب داشته باشد باعث ایجاد اضطراب و نگرانی در کاربران می‌شود، علاوه بر این با هدر دادن زمان کاربر به خاطر کندی، خیلی اوقات منجر به منصرف شدن کاربر از خرید و ترک کردن سایت می‌شود.
با یک مثال بهتر این موضوع را درک خواهید کرد؛ تصور کنید که در یک فروشگاه لوازم الکترونیکی در گردش هستید بعد از گذشت یک ساعت سبد خرید خود را پر کرده و برای تکمیل سفارش به سمت صندوق می‌روید، شما عابربانک خود را درآورده و آماده پرداخت صورت حساب هستید، اما سیستم پرداخت صندوق‌دار مشکل پیدا کرده و شما را معطل می‌کند، بعد از یک ربع یا بیست دقیقه شما خسته و عصبانی شده، از خرید خود منصرف می‌شوید و مغازه را با ناامیدی ترک می‌کنید.
اگر نمی‌خواهید مشتری‌های خود را از دست دهید باید به فکر بهینه‌سازی، افزایش سرعت و کاربری آسان در درگاه پرداخت سایت فروشگاهی خود باشید.
  1. جستجو محصولات، متکی بر هوش مصنوعی

اگر کاربران نتوانند آنچه را که به دنبال آن بوده‌‌اند در سایت پیدا کنند، تنها پس از 3 ثانیه سایت را ترک می‌کنند. 80٪ از خریداران به احتمال زیاد از وب سایتی خرید خود را انجام می‌دهند که تجربه کاربری خوبی از آن داشته باشند.
کاربران برای خرید خود باید محصولی که مد نظر دارند را به راحتی در سایت پیدا کنند، کاربر باید تمام پیشنهادات مرتبط با محتوای سرچ خود را ببیند، برای نمایش این اطلاعات و رتبه بندی مناسب محصولات می‌توان از هوش مصنوعی استفاده کرد.
مدل‌های هوش مصنوعی UNBXD قابلیت درک قصد خریدار را دارند و می‌توانند در فرآیند جستجو اشتباهات املایی را تصحیح کنند، عبارت‌های حاوی کلمه سرچ شده را بیابند و معنا و مترادف کلمه‌ها را نیز درک کنند.
این مدل هوش مصنوعی همچنین می‌تواند رفتار و سلیقه کاربر را شناسایی کرده و متناسب با شخصیت کاربر پیشنهادات خود را نمایش دهد.
  1. نویگیشن (Navigation) هوشمند

نویگیشن همان چیزی است که جستجو کاربران در سایت را آسان و راحت می‌کند. نویگیشن شامل کادر جستجو، سبد خرید، بخش ورود به حساب کاربری و گاهی اوقات حتی انتخاب زبان نیز می‌باشد.
45 درصد از کاربران به جای گشتن در صفحات سایت از کادر جستجو برای پیدا کردن محصول مورد نظر خود استفاده می‌کنند. دلیل اصلی این اقدام کاربران صرفه‌جویی در زمان می‌باشد. در طراحی وب سایت خود در نظر داشته باشید که هرچه مراحل انجام کارهای مختلف در سایت کوتاه‌تر باشد، سایت کاربر پسندتر خواهد بود.
در طراحی نویگیشن باید به 3 بخش توجه بیشتری کرد، قابلیت کادر سرچ، فیلتر و مرتب سازی محصولات:
  1. کادر جستجو

کادر جستجو در سایت باید کاملا واضح، کمی بزرگ و قابل مشاهده برای کاربران بوده و در بالای صفحه قرار گیرد. بهتر است که کادر سرچ هنگام تایپ کاربر، قابلیت تکمیل کلمه تایپ شده را داشته باشد و گزینه‌های مشابه را به کاربر نشان دهد، با این کار مشتریان با کلیک بر روی گزینه مد نظر خود سریع‌تر به هدف می‌رسند. کادر جستجوی هوشمند به کاربران کمک می‌کند تا با سرعت بیشتری کاربر را به هدف خود رسانده و میزان نرخ تبدیل هدف را بالاتر می‌برد.
  1. فیلتر و مرتب‌سازی محصولات

دو مورد بعد که باید در طراحی نویگیشن مورد توجه قرار گیرند، فیلتر سازی و مرتب کردن محصولات است. برای فروشگاه‌های اینترنتی که تعداد و نوع محصولات گسترده است این ویژگی‌ها بسیار کاربردی و مهم است به طوری که می‌توان گفت حضورشان در سایت الزامی است. به عنوان مثال در یک فروشگاه اینترنتی پوشاک فیلترهایی مانند اندازه، رنگ، برند، جنس پارچه و مدل دوخت کاربردی و لازم است. علاوه‌ بر این نیاز است که کاربر بتواند محصولات را براساس قیمت، محبوبیت و میزان فروش مرتب نماید.
  1. موبایل فرندلی بودن سایت

حدود 5 میلیارد نفر از تلفن همراه خود برای دسترسی به فضای مجازی استفاده می‌کنند. امروزه استفاده از تلفن همراه در فروش اینترنتی به سهم بسیار بالایی دست پیدا کرده است، به همین دلیل بهینه‌سازی سایت برای کاربرانی که با استفاده از موبایل در فروشگاه‌های اینترنتی گردش می‌کنند اهمیت زیادی دارد. عملکرد سایت به خصوص سرعت سایت در تلفن همراه تاثیر زیادی بر نرخ تبدیل دارد، همچنین اگر بارگیری یک سایت فروشگاهی در تلفن همراه بیش از 3 ثانیه طول بکشد، 70٪ کاربران آن را ترک می‌کنند و باعث باونس ریت یا نرخ پرش می‌شوند.
  1. بهینه سازی سئویی صفحات دسته بندی

بهینه‌‌سازی سئو سایت ارزان‌ترین و ساده‌ترین راه برای بالا بردن ترافیک آن می‌باشد. سئو در مقایسه با سایر ابزارهای تبلیغاتی به هزینه و زمان زیادی احتیاج ندارد. زمانی که وضعیت سئو سایت خود را بهبود بخشید، رتبه سایت بالا می‌رود و ورودی ارگانیک زیادی از گوگل دریافت خواهید کرد.
یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای بهبود رتبه سایت، اضافه کردن توضیحات در پایین دسته بندی‌های محصولات است. برای این کار در هر کتگوری در رابطه با نوع، برند و کلیت محصولات آن کتگوری محتوایی درخور با کلمات کلیدی مرتبط با آن گروه قرار دهید. این کار باعث می‌شود که موتورهای جستجو، سایت شما را به کاربرانی که به دنبال محصولات مشابه هستند، نشان دهند.
  1. استفاده از سرویس چت آنلاین

مردم همیشه سوالات زیادی هنگام خرید و انتخاب محصول دارند، از طرفی آن‌هایی که سوال دارند صبور نیستند و می‌خواهند هرچه سریع‌تر به جواب سوالات خود برسند. برای همین هم اغلب آن‌ها تمایلی به برقراری تماس یا استفاده از ایمیل ندارند.
خیلی صریح و رک بگویم که اگر نمی‌توانید برای مشتریان خود سرویسی آنلاین برای پاسخ‌دهی به سوالات آن‌ها طراحی کنید، پس منتظر از دست دادن آن‌ها باشید.
چت آنلاین سرویسی عالی است که هم برای کاربران مفید است و هم برای صاحبان فروشگاه‌های اینترنتی، چراکه دسترسی به اطلاعات را برای کاربران بسیار ساده کرده و پاسخ سوالات آن‌ها را خیلی سریع در اختیارشان خواهد گذاشت، به علاوه برای صاحبان کسب و کار منبعی عالی از نیاز کاربران و دغدغه‌های آن‌هاست که به طور شفاف مطرح شده، بررسی این دغدغه‌ها و سوالات مطرح شده کاربران به شناخت بهتر کاربران هدف و در نتیجه بهبود خدمات سایت کمک بسیاری می‌کند.
  1. نظرات

در فروشگاه‌های اینترنتی مشتریان امکان لمس و مشاهده محصولات را از نزدیک ندارند. به همین دلیل کاربران در خریدهای اینترنتی برای گرفتن اطلاعات جامع و بی‌طرف از نظرات خریداران قبلی استفاده می‌کنند. مشتریان فروشگاه‌های اینترنتی به خریداران قبلی اعتماد دارند، بررسی‌ها نشان داده که 67٪ از کاربران برای تصمیم گیری در مورد خریدن یا نخریدن یک محصول در فضای مجازی نظرات را بررسی می‌کنند.
البته این موضوع به آن معنا نیست که انتقادات و نظرات منفی باعث فراری شدن مشتریان می‌شوند، نه، اتفاقاً جالب است بدانید که کاربران به محصولی که همه نظرات آن بسیار مثبت هستند اعتماد نمی‌کنند و به محصولاتی که هم نظرات مثبت و هم نظرات منفی دارند بیشتر اعتماد می‌کنند.
از خریداران خود بخواهید که درباره محصولی که خریداری کرده‌اند نظر خود را بنویسند، نظرات که محتوایی تولید شده توسط کاربران هستند بدون نیاز به سرمایه تاثیر زیادی در مارکتینگ شما خواهند داشت.
  1. گواهینامه SSL

امنیت دقیقاً چیزی است که هر کاربری در فضای مجازی به آن توجه می‌کند. طی دهه گذشته آمارهای وحشتناکی از فروش و سرقت اطلاعات از طریق فیس بوک، توییتر و ماریوت فاش شده است. هر فروشگاه اینترنتی حاوی مقدار زیادی از داده‌های شخصی است: نام، آدرس، اطلاعات کارت‌های اعتباری و مواردی از این قبیل. این عوامل در کنار هم باعث شده‌اند که اولین چیزی که مشتریان هنگام بازدید از سایت آن را بررسی می‌کنند SSL از HTTPS سایت باشد.
علاوه بر این، هر سایت فروشگاهی باید دارای صفحات خط مشی رازداری، شرایط و دستورالعمل‌های خرید و در صورت تمایل، صفحاتی برای ضمانت برگشت پول، سیاست‌های مبادله، چگونگی حمل و نقل و هزینه‌ی آن و بازپس‌گیری محصول به صورت کاملاً شفاف جهت جلب اعتماد کاربران باشد. این جزئیات باعث می‌شوند که مشتریان در هنگام بازدید از سایت شما، افزایش امنیت، اعتبار و تجربه کاربری بهتری را احساس نمایند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.